Το τυρί αποτελεί μια θρεπτική και νόστιμη επιλογή για τη διατροφή μας! Διαθέτει αρκετά ιχνοστοιχεία και μπορούμε να το καταναλώνουμε ακόμη και ημερησίως, στις κατάλληλες ποσότητες. Η πλούσια θρεπτική του αξία οφείλεται στην υψηλή περιεκτικότητά του σε πρωτεΐνες, ασβέστιο και αρκετές βιταμίνες (π.χ. Α, D, B12). Πιο συγκεκριμένα, τα τυριά -αναλόγως τη μέθοδο παρασκευής τους- μπορούν να αποτελούνται από 10-30% πρωτεΐνη, 2-50% λιπαρά, ενώ διαθέτουν μεγάλες ποσότητες λακτόζης -γνωστή και ως υδατάνθρακας του γάλακτος. Φυσικά, τα τυριά αποτελούν εξαιρετική πηγή ασβεστίου και γι’ αυτό προτείνεται η συχνή κατανάλωση τους από παιδιά και ανθρώπους που πάσχουν από οστεοπόρωση. Επίσης, μελέτες έδειξαν πως η κατανάλωση μέτριας ποσότητας τυριού μέσα στην εβδομάδα μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων και σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2.

Ωστόσο, η κατανάλωση τυριού πρέπει να γίνεται με μέτρο, καθώς τα περισσότερα τυριά διαθέτουν μεγάλη συγκέντρωση κορεσμένων λιπαρών και αλατιού. Ενδεικτικά, η περιεκτικότητα σε λίπος, νάτριο και ασβέστιο ανά 100gr ορισμένων τυριών που μπορείτε να απολαύσετε, είναι η εξής:

  • Ανθότυρο: 13,6-16,9gr λίπους, 116-251gr νατρίου, 184-238gr ασβεστίου
  • Cottage cheese: 2,5gr λίπους, 330gr νατρίου, 91gr ασβεστίου
  • Μυζήθρα: 9,1-16,3gr λίπους, 179-409gr νατρίου, 180-543gr ασβεστίου
  • Φέτα: 21,1-25,3gr λίπους, 49-596gr νατρίου, 471-980gr ασβεστίου
  • Κασέρι: 21,4-30,7gr λίπους, 485-511gr νατρίου, 893-1.004gr ασβεστίου
  • Mozzarella: 22,4gr λίπους, 627gr νατρίου, 505gr ασβεστίου
  • Γραβιέρα: 32,5gr λίπους, 461-473gr νατρίου, 891-1.129gr ασβεστίου
  • Παρμεζάνα: 25,8gr λίπους, 1.602gr νατρίου, 1.184gr ασβεστίου
  • Gouda: 27,4gr λίπους, 819gr νατρίου, 700gr ασβεστίου
  • Cheddar: 27,4gr λίπους, 819gr νατρίου, 700gr ασβεστίου
  • Roquefort: 30,6gr λίπους, 1.809gr νατρίου, 662gr ασβεστίου
  • Χαλούμι: 24gr λίπους, 1.100gr νατρίου, 840gr ασβεστίου

Προσοχή πρέπει να δίνεται στην ποσότητα κατανάλωσης τυριών. Τα περισσότερα τυριά διαθέτουν μεγάλη συγκέντρωση αλατιού και γι’ αυτό προτείνεται η περιορισμένη κατανάλωσή τους από άτομα με υπέρταση. Από την άλλη, άτομα τα οποία επιθυμούν να μειώσουν το σωματικό τους λίπους θα πρέπει να αποφεύγουν τα τυριά που διαθέτουν αρκετά λιπαρά.

Φυσικά, μία υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή πρέπει να αποτελείται από ποικιλία τροφίμων, στις κατάλληλες ποσότητες. Δεν χρειάζεται, λοιπόν, να αποκλείουμε κανένα τρόφιμο.

 

Και μην ξεχνάς:

“Η τροφή μπορεί να αποτελέσει το φάρμακο ή το πιο αργό δηλητήριο για τον οργανισμό σου” (Kolyviras quote).

 

Πηγή:

  • USDA National Nutrient Database for Standard Reference
  • Harvard Medical School, Harvard Health Publishing: Cheese

 

 

Στέλιος Κολυβίρας -Τζιβανιώτης
Διαιτολόγος Διατροφολόγος MMedSci
Μετεκπαιδευθείς στην Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών
tel: 2108980947, mob: 6945755221
Δημάρχου Αγγέλου Μεταξά 14, Γλυφάδα