Το «κρυολόγημα» και η ίωση είναι οι συνηθέστερες ασθένειες του χειμώνα. Παρά το γεγονός ότι στις περισσότερες περιπτώσεις δεν απειλούν τη ζωή μας, μπορούν να μας ταλαιπωρήσουν αρκετά ενώ παράλληλα περιορίζουν την λειτουργικότητα μας. Η αντιμετώπιση των μικροβίων στον οργανισμό γίνεται από τον ανοσοποιητικό σύστημα, το οποίο επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες όπως η διατροφή. Εάν λοιπόν αισθάνεστε πως είστε στις αρχές ενός κρυολογήματος/ίωσης ή η νόσος έχει ήδη εξελιχθεί και εμφανίζετε τα συνήθη συμπτώματα, ίσως υπάρχουν κάποιοι διατροφικοί χειρισμοί που θα μπορούσαν να σας βοηθήσουν να αναρρώσετε πιο γρήγορα. Μάλιστα, υπάρχουν ερευνητικές ενδείξεις πως μερικά τρόφιμα μπορούν να μας βοηθήσουν να αναρρώσουμε, παρόλο που ο βαθμός στον οποίο αυτό γίνεται δεν είναι γνωστός.

Τέτοια τρόφιμα είναι:

  • Το σκόρδο: έχει αντιμικροβιακές ιδιότητες και μπορεί να μειώσει την έκταση μιας λοίμωξης.
  • Το μέλι: δρα επίσης ως αντιμικροβιακό και αντιβακτηριδιακό τρόφιμο.
  • Πράσινο τσάι: προάγει την παραγωγή αντισωμάτων στον οργανισμό.
  • Καρποί σαμπούκου: έχουν αντι-ιικές ιδιότητες και είναι πλούσιοι σε φυτοθρεπτικά συστατικά.

Συμπληρώματα διατροφής που ενδεχομένως να βοηθήσουν είναι:

  • Η βιταμίνη C
  • O ψευδάργυρος
  • Το σελήνιο
  • Το τζίνσενγκ

 

Το γαστρεντερικό σύστημα

Τα γαστρεντερικό μας σύστημα παίζει σημαντικό ρόλο στην άμυνα του οργανισμού από παθογόνους μικροοργανισμούς. Ο λόγος έγκειται στο γεγονός ότι τα ίδια τα τρόφιμα φέρουν μικροοργανισμούς, συνεπώς το σύστημα αυτό εξασφαλίζει πως η πιθανή ύπαρξη μικροοργανισμών στην τροφή θα αντιμετωπισθεί πριν εισέλθουν στον οργανισμό. Ξεκινώντας από την στοματική κοιλότητα, η σίελος περιέχει αντιμικροβιακές ουσίες όπως η λυσοζύμη, η α-αμυλάση και η λακτοφερίνη. Το στομάχι, που αποτελεί το επόμενο όργανο που μένει η τροφή για αρκετή ώρα, εκκρίνει υδροχλωρικό οξύ. Η ουσία αυτή είναι ένα πολύ ισχυρό οξύ, το οποίο καταστρέφει τους περισσότερους μικροοργανισμούς που υπάρχουν στα τρόφιμα. Στο λεπτό έντερο κάποιες πρωτεΐνες έχουν επίσης αντιμικροβιακό ρόλο, ενώ στο παχύ έντερο η μικροχλωρίδα («καλά» βακτήρια) επιτίθεται στους εναπομείναντες παθογόνους οργανισμούς.

Κατά την διάρκεια μιας λοίμωξης συμβαίνουν διάφορες διεργασίες στον οργανισμού του ανθρώπου που αυξάνουν τις θρεπτικές του ανάγκες όπως: ύπαρξη φλεγμονής, πυρετός, ενεργοποίηση ανοσοποιητικού συστήματος, αύξηση μεταβολικού ρυθμού. Αυτές οι καταστάσεις συχνά συνοδεύονται από συμπτώματα όπως μειωμένη όρεξη, ο εμετός και η διάρροια.

Ο εμετός και η διάρροια οδηγούν σε αρκετές απώλειες θρεπτικών συστατικών, ηλεκτρολυτών και υγρών. Συνεπώς, η κατανάλωση θρεπτικών τροφίμων και υγρών όπως μια αλατισμένη σούπα (π.χ. κοτόσουπα) βοηθούν στην αναπλήρωση αυτών των απωλειών. Η διάρροια αποτελεί επίσης ένδειξη πως η φυσική χλωρίδα του εντέρου έχει αλλοιωθεί. Η διατροφή μπορεί να βοηθήσει σημαντικά την γρήγορη ανάκαμψη των υγιών βακτηρίων του εντέρου, παρέχοντας τους πρεβιοτικά και προβιοτικά. Αυτά τα συστατικά βρίσκονται σε τρόφιμα όπως:

Πρεβιοτικά

Λαχανικά (σπαράγγια, σκόρδο, αγκινάρες, κρεμμύδι, πράσα)

Αμυλούχα (βρώμη, φασόλια, κινόα, πατάτες)

Φρούτα (μήλα, μπανάνες, ακτινίδια, εσπεριδοειδή)

Λιναρόσπορος και σπόροι τσία

Προβιοτικά

Γιαούρτι, κεφίρ, ξινόγαλα

Ζυμούμενα προϊόντα (πίκλες, τουρσί, κρασί)

Όπως γνωρίζουμε όμως, σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση οποιασδήποτε νόσου έχει η πρόληψη. Δηλαδή να προλάβουμε μια ασθένεια πριν αυτή εκδηλωθεί. Για τον λόγο αυτό μην ξεχνάτε να ακολουθείτε τους γενικότερους κανόνες υγιεινής όπως το τακτικό πλύσιμο των χεριών, ο επαρκής ύπνος, η αντιμετώπιση του άγχος, η αποφυγή υπερβολικής άσκησης και η ακολουθία μιας  θρεπτικής διατροφής.

 

Στέλιος Κολυβίρας -Τζιβανιώτης
Διαιτολόγος Διατροφολόγος MMedSci
Μετεκπαιδευθείς στην Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών
tel: 2108980947, mob: 6945755221
Δημάρχου Αγγέλου Μεταξά 14, Γλυφάδα