Mια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή είναι ζωτικής σημασίας για την βέλτιστη υγεία του οργανισμού μας. Δυστυχώς όμως, o σύγχρονος τρόπος ζωής έχει οδηγήσει στο σημείο οι διατροφικές ελλείψεις και ανεπάρκειες να πλήττουν μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Είναι σημαντικό λοιπόν να αντιλαμβανόμαστε τι προσπαθεί να μας πει το σώμα μας μέσω της εκδήλωσης συμπτωμάτων.

Βιταμίνη B6

Η βιταμίνη B6 αποτελεί μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη με πολλά οφέλη καθώς συμβάλλει στη διατήρηση ενός υγιούς ανοσοποιητικού συστήματος, βοηθά στη φυσιολογική νευρική λειτουργία και σε ορισμένες μορφές αναιμίας. Αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν έλλειψη της συγκεκριμένης βιταμίνης παρουσιάζουν τα άτομα που πάσχουν από νεφρικές παθήσεις και όσοι καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες αλκοόλ. Σε περιπτώσεις αυτοάνοσων παθήσεων – ειδικότερα σε αυτές που σχετίζονται με το έντερο, όπως η νόσος του Crohn ή η ελκώδης κολίτιδα — συμβουλευτείτε το γιατρό σας ή το διαιτολόγο σας σχετικά με τη βιταμίνη B6. Τα τυπικά συμπτώματα που υποδηλώνουν έλλειψη της βιταμίνης Bείναι  τα δερματικά προβλήματα, η κόπωση και η αναιμία. Η προχωρημένη ανεπάρκεια μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη, σύγχυση, ευερεθιστότητα ακόμα και περιφερική νευροπάθεια. Σε αυτές τις περιπτώσεις η ιατρική φροντίδα είναι απαραίτητη. Για πρόληψη ανεπάρκειας βιταμίνης Β6 καταναλώστε τρόφιμα που αποτελούν πηγές της συγκεκριμένης βιταμίνης όπως τα φασόλια, τα πουλερικά, το ψάρι, τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα πορτοκάλια, και το πεπόνι.

Σίδηρος

Η αναιμία λόγω έλλειψης σιδήρου αποτελεί βασικό πρόβλημα δημόσιας υγείας, ειδικότερα σε γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας και παιδιά. Τα άτομα με αναιμία εμφανίζουν ένα ευρύ φάσμα κλινικών συμπτωμάτων όπως κόπωση, πονοκέφαλο, χλωμό πρόσωπο, αδυναμία και ταχυκαρδία ενώ τα παιδιά ίσως εμφανίσουν συμπτώματα όπως μειωμένη όρεξη και λήθαργο. Η πρώιμη ανίχνευση των συμπτωμάτων προάγει τη βέλτιστη ανάπτυξη και το μειωμένο κίνδυνο λοιμώξεων. Οι καλύτερες πηγές σιδήρου είναι το άπαχο κρέας, τα πουλερικά και τα θαλασσινά. Αν δεν καταναλώνετε επαρκείς ποσότητες των παραπάνω τροφίμων, βεβαιωθείτε ότι καταναλώνετε φυτικές πηγές σιδήρου σε κάθε γεύμα όπως φακές, φασόλια, σπανάκι και συνδυάστε τα με τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C, αφού συμβάλλει στην αύξηση της απορρόφησης σιδήρου των φυτικών τροφίμων.

Βιταμίνη D

Τα πολλαπλά οφέλη της «Βιταμίνης του ήλιου» διαρκώς μελετώνται από τους ερευνητές και σε αυτά συμπεριλαμβάνονται η καλύτερη υγεία των οστών και η ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Αυξημένο κίνδυνο έλλειψης βιταμίνης D διατρέχουν τα άτομα με παθολογικές καταστάσεις του γαστρεντερικού συστήματος (όπως κοιλιοκάκη και νόσο του Crohn), οι ηλικιωμένοι και τα άτομα με σκουρόχρωμα δέρμα. Να επισημανθεί επίσης ότι η συγκεκριμένη ανεπάρκεια μακροπρόθεσμα αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων και καρκίνο. Αξίζει να τονίσουμε ότι πριν επηρεαστεί η δομή των οστών, πιθανοί «οιωνοί» έλλειψης της βιταμίνης D, αποτελούν ο πόνος στα οστά, η μυϊκή αδυναμία ή η αύξηση των λοιμώξεων. Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D είναι τα εμπλουτισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα λιπαρά ψάρια (σολομός, τόνος, σκουμπρί). Μην ξεχνάτε όμως ότι ο καλύτερος τρόπος για δημιουργήσει το σώμα σας βιταμίνη D είναι  η έκθεση στο ηλιακό φώς.

Βιταμίνη C

Η βιταμίνη C  είναι από τις πιο πολυσυζητημένες και γνωστές βιταμίνες και η  συνεχής έλλειψη της μπορεί να προκαλέσει σκορβούτο. Ανεπάρκεια της βιταμίνης C παρουσιάζουν τα άτομα που δεν λαμβάνουν καθημερινά από την διατροφή τους φρούτα και λαχανικά. Η έλλειψη της συνήθως προκαλεί αιμορραγία στα ούλα, μώλωπες, κούραση, αδυναμία και πόνους στις αρθρώσεις. Πλούσιες πηγές βιταμίνης C αποτελούν τα εσπεριδοειδή, το μπρόκολο, οι πιπεριές, οι φράουλες και τα ακτινίδια.

Η διατροφή λοιπόν αποτελεί τον καλύτερο σύμμαχο για να αντιμετωπίσουμε τα προειδοποιητικά σημάδια που υποδηλώνουν διατροφικές ελλείψεις και ανεπάρκειες. Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας ή τον διαιτολόγο διατροφολόγο για την πληρέστερη κάλυψη όλων των διατροφικών σας αναγκών.

Στέλιος Ι. Κολυβίρας – Τζιβανιώτης
Διαιτολόγος Διατροφολόγος MMedSci
Μετεκπαιδευθείς στην Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών