Τα αυγά κάνουν καλό στην καρδιά? Για πολλά χρόνια επικρατούσε λανθασμένα η άποψη ότι το αυγό αυξάνει την χοληστερόλη, ο μύθος αυτός έχει πλέον καταρριφθεί σύμφωνα με ενδείξεις μελετών. Όπως αναφέρει  ο  Eric Rimm καθηγητής επιδημιολογίας και διατροφής στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Harvard ένα αυγό την ημέρα δεν έχει αρνητική επίδραση στην υγεία. Aντι λοιπόν να ανησυχούμε για τα αυγά το σημαντικό είναι να εστιάσουμε σε μια συνολικά υγιεινή διατροφή και να εντάξουμε την σωματική άσκηση στην καθημερινότητα μας. Κατά μέσο όρο ένα αυγό την ημέρα μπορεί να αποτελεί μέρος ενός υγιεινού τρόπου ζωής.

Τα αυγά αποτελούν άκρως θρεπτική τροφή ενώ εντάσσονται συστηματικά στις δίαιτες λόγω της χαμηλής τους περιεκτικότητας σε θερμίδες και κορεσμένα λίπη. Επίσης είναι πλούσια σε πρωτεΐνη, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και άλλα θρεπτικά συστατικά όπως λουτεΐνη και ζεαξανθίνη, τα οποία συμβάλλουν στην καλή υγεία των ματιών και χολίνη ένα απαραίτητο συστατικό των λιπών που παίζει βασικό ρόλο στην υγεία του εγκεφάλου.

Πάντα η βασική ανησυχία σχετικά με τα αυγά αφορούσε την υπόθεση ότι αυξάνουν τα επίπεδα της χοληστερίνης. Οι γενικές συστάσεις ορίζουν ότι η λήψη χοληστερόλης από την τροφή δεν πρέπει να ξεπερνά τα 300mg ημερησίως. Η χοληστερόλη που περιέχει ένα αυγό ανέρχεται σε 190 γρ., η οποία προέρχεται από τον κρόκο και γι’αυτό τον λόγο πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να τρώνε μόνο το ασπράδι.

Πολλοί άνθρωποι υποστηρίζουν ότι τα αυγά μπορεί να επιφέρουν δυσμενείς επιδράσεις στην υγεία επειδή περιέχουν χοληστερόλη. Ωστόσο, σύμφωνα με τα πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα η χοληστερόλη η οποία κυκλοφορεί στο πλάσμα του αίματος δεν προέρχεται από τη χοληστερόλη που περιέχεται στα τρόφιμα, αλλά από τη χοληστερόλη που παράγεται στο ήπαρ ως απόκριση της υψηλής κατανάλωσης κορεσμένων και trans λιπαρών. Επίσης, αν η κατανάλωση των αυγών δεν είναι υπερβολική δεν έχει σημαντική επίδραση στη συνολική χοληστερόλη. Έτσι ο περιορισμός της κατανάλωσης σε ένα αυγό την ημέρα κατά μέσο όρο είναι μία εύλογη προσέγγιση.

Οι ερευνητές έχουν εξετάσει το ενδεχόμενο συσχέτισης ανάμεσα στην κατανάλωση αυγών και τον κίνδυνο εμφάνισης εμφράγματος και εγκεφαλικού. Οι περισσότερες έρευνες κατέληξαν στο συμπέρασμα πως τα άτομα που κατανάλωναν ένα αυγό ημερησίως δεν παρουσίαζαν περισσότερες πιθανότητες για έμφραγμα ή εγκεφαλικό. Ωστόσο υπάρχουν ενδείξεις πως εάν υπάρχουν θέματα υγείας όπως καρδιαγγειακά, διαβήτης ή υψηλά επίπεδα χοληστερόλης, μπορεί να υπάρξει περιορισμός στην κατανάλωση σε τρία αυγά την εβδομάδα ή κατανάλωση του ασπραδιού.

Δεν πρέπει να τίθεται θέμα διαχωρισμού ποιες τροφές είναι «καλές» και ποιες «κακές», το ορθό είναι να λαμβάνουμε υπόψιν μας την θρεπτική αξία στα πλαίσιο της συνολικής μας διατροφής. Όταν λοιπόν η κατανάλωση αυγών γίνεται με μέτρο τότε αποτελεί μια υγιεινή τροφή. Είναι γεγονός, πως αν καταναλώνεις ένα αυγό αντί για λευκό ψωμί του τοστ ή υψηλές ποσότητες επεξεργασμένων δημητριακών, τότε το αυγό αποδεικνύεται πιο υγιεινό και θρεπτικό.

Στέλιος Ι. Κολυβίρας – Τζιβανιώτης
Διαιτολόγος Διατροφολόγος MMedSci
Μετεκπαιδευθείς στην Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών

tel: 2108980947, mob: 6945755221