Έχετε ποτέ αναρωτηθεί γιατί μερικοί άνθρωποι ενώ τρώνε ασταμάτητα δεν παίρνουν γραμμάριο και κάποιοι άλλοι με την παραμικρή “ατασθαλία” παίρνουν βάρος? Η απάντηση κρύβεται στις ατομικές διαφορές του μεταβολισμού, στη μυϊκή μάζα και τη σωματική δραστηριότητα. Μεταβολισμός είναι η διαδικασία κατά την οποία το σώμα μας μετατρέπει ότι καταναλώνουμε στην απαιτούμενη ενέργεια που χρειαζόμαστε για να επιζήσουμε και να λειτουργήσουμε. Αφορά όλες τις λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος, από την αναπνοή μέχρι το ανοιγοκλείσιμο  των βλεφάρων. Ένας υψηλός μεταβολισμός είναι σαν μια μηχανή που καίει τα καύσιμα (θερμίδες) γρήγορα ενώ ο χαμηλός μεταβολισμός χρειάζεται λιγότερες θερμίδες για να επιτελέσει τις βασικές του λειτουργίες. Ας δούμε λοιπόν τι ισχύει πραγματικά και πως μπορούμε να ενισχύσουμε τον μεταβολισμό διατηρώντας ένα υγιές βάρος.

Μύθος: Ο μεταβολικός μας ρυθμός δεν μπορεί να αλλάξει.

Ενώ ισχύει ότι η γενετική παίζει ρόλο στην ταχύτητα του μεταβολισμού ωστόσο μπορούμε να τον ενισχύσουμε αυξάνοντας τη μυϊκή μας μάζα. Οι μύες καίνε περισσότερες θερμίδες ανά ώρα σε σχέση με το λίπος, αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι χωρίς λίπος και με μυώδη σώματα χρειάζονται περισσότερες θερμίδες για να λειτουργήσουν σε σύγκριση με εκείνους που έχουν υψηλότερα επίπεδα λίπους στο σώμα τους. Η μυϊκή μας μάζα μειώνεται καθώς μεγαλώνουμε και αυτό συμβάλλει σε έναν χαμηλό μεταβολικό ρυθμό ωστόσο μπορείτε να εξισορροπήσετε  αυτή τη διεργασία εντάσσοντας στην καθημερινότητα σας ασκήσεις με βάρη.

Μύθος: Εάν καταναλώνετε άφθονο πράσινο τσάι και καυτερά θα ενισχύσετε τον μεταβολισμό σας.

Δεν υπάρχει μαγική τροφή που μπορεί να εκτοξεύσει τον μεταβολισμό. Σύμφωνα με κάποιες έρευνες το πράσινο τσάι και οι καυτερές πιπεριές προσωρινά ενισχύουν τους μεταβολικούς ρυθμούς ωστόσο αυτή η προσωρινή αύξηση δεν εξασφαλίζει την υπέρμετρη κατανάλωση θερμίδων. Ο τρόπος για μια υγιεινή απώλεια βάρους περιλαμβάνει έλεγχο της ποσότητας που καταναλώνουμε και μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά.

Μύθος: Εάν τρώτε αργά το βράδυ επιβραδύνεται ο μεταβολισμός.

Αυτό που καθορίζει την απόκτηση βάρους δεν είναι η ώρα που τρώμε αλλά οι θερμίδες που καταναλώνουμε. Υπάρχουν πολύ λίγα επιστημονικά δεδομένα που υποστηρίζουν την άποψη ότι η κατανάλωση φαγητού μετά τις 8 το βράδυ αποτελεί αιτία αύξησης του βάρους. Είναι πιο πιθανό να έχετε πιο έντονη την επιθυμία για κατανάλωση κάποιου σνακ το βράδυ παρακολουθώντας τηλεόραση όπου οι θερμίδες αυτών των σνακ μπορούν να συμβάλλουν στην αύξηση του βάρους.

Μύθος: Οι χαμηλές θερμιδικά δίαιτες και η παράλειψη γευμάτων μπορούν να επιταχύνουν την απώλεια βάρους.

Η απώλεια βάρους σχετίζεται με την δημιουργία ενεργειακού ελλείμματος , πρέπει να προσλαμβάνετε λιγότερες θερμίδες  σε σύγκριση με αυτές που καίει το σώμα καθημερινά αλλά η δημιουργία πολύ μεγάλου θερμιδικού ελλείμματος μπορεί να θεωρηθεί «απότομη» . Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι «έξυπνος» και προορίζεται να επιβιώνει. Η σοβαρή μείωση των θερμίδων «προϊδεάζει» τον οργανισμό για συνθήκες ασιτίας με αποτέλεσμα να λειτουργεί με λιγότερες θερμίδες. ‘Ετσι ο οργανισμός προσαρμόζεται στη μειωμένη θερμιδική πρόσληψη και χρησιμοποιεί λιγότερες θερμίδες για να επιτελέσει τα ίδιες λειτουργίες.

Στέλιος Ι. Κολυβίρας – Τζιβανιώτης
Διαιτολόγος Διατροφολόγος MMedSci
Μετεκπαιδευθείς στην Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών

tel: 2108980947, mob: 6945755221