Τα τελευταία χρόνια  ακούμε για τα πρεβιοτικά και τα προβιοτικά καθώς βρίσκονται στο διατροφικό επίκεντρο τόσο λόγω  επιστημονικών μελετών όσο και λόγω εμπορικών επιχειρήσεων. Γνωρίζετε όμως τι ακριβώς είναι; Σύμφωνα με την Διατροφική Έρευνα πολλά συστατικά τροφών έχουν ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία και δύο από αυτά είναι τα πρεβιοτικά και προβιοτικά. Παρά το γεγονός ότι είναι  ευρέως διαθέσιμα ως συμπληρώματα διατροφής σε μεγάλη δοσολογία και διάφορες μορφές (π.χ. κάψουλες, σταγόνες κλπ), είναι εξίσου σημαντικό να αποκομίσετε τα οφέλη τους κυρίως μέσω της διατροφής αφού τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά είναι φυσικά συστατικά που βρίσκονται στα τρόφιμα όπου καταναλώνουμε καθημερινά.

Τι είναι τα Πρεβιοτικά και τι κάνουν;

Τα πρεβιοτικά είναι φυσικά συστατικά των τροφίμων, όπου δεν πέπτονται και προωθούν την ανάπτυξη των ”καλών”  βακτηρίων στο έντερο. Γι’αυτό το λόγο δεν είναι επιβλαβή όλα τα βακτήρια! Επίσης, βελτιώνουν την υγεία του γαστρεντερικού συστήματος  και ενισχύουν δυνητικά την απορρόφηση του ασβεστίου.

Πρεβιοτικά στη διατροφή

Στα πρεβιοτικά συμπεριλαμβάνονται οι φρουκτο-ολιγοσακχαρίτες όπως η ινουλίνη και γαλακτοολιγοσακχαρίτες. Μπορείτε να προσλαμβάνετε  πρεβιοτικά καταναλώνοντας περισσότερα φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως. Καλές πηγές είναι οι μπανάνες, τα κρεμμύδια, το σκόρδο, τα πράσα, τα σπαράγγια, οι αγκινάρες, η σόγια και τα ολικής αλέσεως τρόφιμα.

Τι είναι τα Προβιοτικά και τι κάνουν;

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί (καλά βακτήρια) τα οποία βρίσκονται φυσιολογικά στο έντερό μας. Αυτοί οι ζωντανοί οργανισμοί συμβάλλουν στην επαναφορά και διατήρηση της ισορροπίας της φυσιολογικής χλωρίδας του εντέρου και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού και της συνολικής υγείας, ειδικότερα του γαστρεντερικού συστήματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι  τα προβιοτικά έχουν χρησιμοποιηθεί για τη διαχείριση των συμπτωμάτων του ευερέθιστου εντέρου.

Προβιοτικά στη διατροφή

Τροφές πλούσιες σε προβιοτικά αποτελούν τα γαλακτοκομικά που έχουν υποστεί ζύμωση όπως το γιαούρτι, το κεφίρ και τα τυριά μετά από ωρίμανση τα οποία περιέχουν ζωντανούς μικροοργανισμούς (για παράδειγμα τα bifidobacteria και τους λακτοβάκιλλους). Διασφάλισε ότι το διαιτολόγιο σου περιλαμβάνει ποικιλία μη γαλακτοκομικών τροφίμων τα οποία περιέχουν ωφέλιμες καλλιέργειες, συμπεριλαμβάνοναι λάχανο τουρσί , μίσο (μία πάστα που δημιουργείται από τη ζύμωση της σόγιας με ειδικούς μύκητες) και το τέμπε (από φασόλια σόγιας).

Τι κάνει τα Πρεβιοτικά και Προβιοτικά ένα «Δυνατό Δίδυμο»;

Τα Πρεβιοτικά και τα Προβιοτικά συμβάλλουν συνεργιστικά στην καλή λειτουργία του γαστρεντερικού, του ανοσοποιητικού συστήματος και την καλή υγεία του οργανισμού γενικότερα. Με άλλα λόγια, τα πρεβιοτικά είναι το πρωϊνό, το μεσημεριανό και το βραδυνό γεύμα των προβιοτικών, τα οποία αποκαθιστούν και βελτιώνουν την υγεία του εντέρου. Τα τρόφιμα ή/και προϊόντα που περιέχουν σε συνδυασμό Πρεβιοτικά και Προβιοτικά ονομάζονται συμβιοτικά. Πρακτικά αυτό σημαίνει να καταναλώνεται μπανάνες επάνω σε γιαούρτι ή ψητά σπαρράγγια με τέμπε.

Συνοψίζοντας λοιπόν τα Πρεβιοτικά και Προβιοτικά αποτελούν τα «κλειδιά» για την καλή υγεία του εντέρου και την γενική ευημερία καθώς επηρεάζουν διάφορες λειτουργίες του οργανισμού. Εντάσσοντας στη διατροφή μας λειτουργικά τρόφιμα που προωθούν την υγεία όπως τρόφιμα που περιέχουν πρεβιοτικά και προβιοτικά δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για να ωφεληθεί ο ανθρώπινος οργανισμός. Για εξειδικευμένες συμβουλές σχετικά με τα πρεβιοτικά και προβιοτικά για τις δικές σας εξατομικευμένες ανάγκες, ειδικότερα αν αντιμετωπίζετε γαστρεντερικά προβλήματα ή ένα αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα, επικοινωνήστε με το διαιτολόγο σας.

Στέλιος Ι. Κολυβίρας – Τζιβανιώτης
Διαιτολόγος Διατροφολόγος MMedSci
Μετεκπαιδευθείς στην Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών