Οι σπόροι chia προέρχονται από από ένα είδος ανθοφόρου φυτού (Σάλβια η Ισπανική) και ανήκει στην οικογένεια της μέντας. Χώρα προέλευσης θεωρείται η Νότια Αμερική καθώς αποτελούσε μέρος του καθημερινού διαιτολογίου των Αζτέκων. Οι σπόροι chia έχουν προσελκύσει το διατροφικό ενδιαφέρον καθώς αποτελούν πλούσια πηγή ωμέγα-3 λιπαρών οξέων ενώ τα αντιοξειδωτικά που περιέχουν φαίνεται πως έχουν αντιφλεγμονώδη , αντιθρομβωτική και αντικαρκινική δράση. Αποτελούν επίσης εξαιρετική πηγή φυτικών ινών (1 κουταλιά της σούπας περιέχει 5 γρ) ενώ περιέχουν πρωτεΐνες και μέταλλα  όπως σίδηρο, ασβέστιο, μαγνήσιο και ψευδάργυρο. Σύμφωνα με έρευνες οι σπόροι chia ως μέρος μιας υγιεινής διατροφής συμβάλλουν στην καρδιαγγειακή προστασία καθώς μειώνουν την χοληστερίνη, τα τριγλυκερίδια και την αρτηριακή πίεση.

 Πώς να καταναλώσετε τους σπόρους τσία

Οι σπόροι chia μπορούν να καταναλωθούν ωμοί, ψητοί και αλεσμένοι ενώ μπορείτε να τους εντάξετε σε διάφορες παρασκευές και πιάτα. Προσθέστε τους στα δημητριακά, στο ρύζι, το ψωμί, το γιαούρτι και τα λαχανικά. Όταν φουσκώνουν στο νερό χάρη στις υδατοδιαλυτές φυτικές ίνες που περιέχουν απορροφούν την υγρασία και σχηματίζουν  έναν τύπο ζελέ, αυτή τους η ιδιότητα δημιουργεί  το αίσθημα της πληρότητας και έτσι γίνεται λιγότερη κατανάλωση θερμίδων.

Στέλιος Ι. Κολυβίρας – Τζιβανιώτης
Διαιτολόγος Διατροφολόγος MMedSci
Μετεκπαιδευθείς στην Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών