Η οστεοπόρωση είναι μια εξελισσόμενη πάθηση των οστών κατά την οποία το ασβέστιο απομακρύνεται από τα οστά, έτσι αραιώνει η πυκνότητα και η στερεότητα τους με συνέπεια τα κατάγματα των οστών και άλλες παθολογικές διαταραχές. Πρόκειται για μια πάθηση που εξελίσσεται αθόρυβα ενώ πολλοί ανακαλύπτουν ότι πάσχουν από οστεοπόρωση όταν προκληθεί κάταγμα σε ένα οστό.

Παρά το γεγονός ότι η οστεοπόρωση μπορεί να παρουσιαστεί σε οποιαδήποτε ηλικία, παρατηρείται συνήθως μετά την ηλικία των 50 ετών και είναι πολύ συχνότερη στις γυναίκες απ’ότι στους άνδρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έρευνες, οι μισές γυναίκες και 1 στους 4 άνδρες άνω των 50 ετών θα υποστούν κάποιο κάταγμα οστού εξαιτίας της οστεοπόρωσης.

Ο ανθρώπινος οργανισμός “χτίζει” τη δομή και την ποιότητα των οστών σε νεαρή ηλικία και αυτό καθορίζει την υγεία των οστών μεγαλώνοντας. Ωστόσο σε κάθε ηλικία η υγιεινή διατροφή σε συνδυασμό με τακτική σωματική δραστηριότητα συμβάλλουν στη διασφάλιση της σκελετικής υγείας.

Υγεία των οστών και Διατροφή

Ορισμένα κύτταρα  του οστικού ιστού λύονται ενώ άλλα κύτταρα χρησιμοποιούν ασβέστιο και θρεπτικά συστατικά που λαμβάνουμε από τη διατροφή μας για να «χτίσει» το σώμα μας καινούριο οστίτη ιστό.  Εάν δεν εντάξουμε τη σωματική δραστηριότητα στη ζωή μας και δεν λαμβάνουμε τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά μέσω της διατροφής τότε τα οστά μας κινδυνεύουν να είναι πιο αδύναμα, με αραίωση της πυκνότητας τους και τάση να ραγίζουν εύκολα.

Θρεπτικα συστατικα για την υγεια των οστών

Το ασβέστιο είναι ένα μέταλλο το οποίο αποτελεί βασικό δομικό συστατικό για τον σχηματισμό νέων οστικών κυττάρων και είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία των οστών. Τα οστά αποθηκεύουν πάνω από 99% του ασβεστίου στο σώμα. Πλούσια πηγή ασβεστίου αποτελούν το γάλα, το γιαούρτι, το τυρί, κεφίρ, αριάνι, το εμπλουτισμένο με ασβέστιο γάλα σόγιας και τα μικρά ψάρια με μαλακά κόκκαλα όταν καταναλώνονται ολόκληρα. Σημαντικές ποσότητες ασβεστίου εντοπίζονται ακόμα στη σόγια και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (μπρόκολο, λάχανο, ραδίκια, σπανάκι). Οι συνιστώμενες  ανάγκες ασβεστίου μεταβάλλονται ανάλογα με το ηλικιακό στάδιο.

  • Παιδιά από 4 έως 8 ετών χρειάζονται τουλάχιστον 1000mg ασβεστίου ημερησίως
  • Παιδιά από 9 έως 18 ετών χρειάζονται τουλάχιστον 1300mg ασβεστίου ημερησίως.
  • Ενήλικες από 19 έως 50 ετών χρειάζονται τουλάχιστον 1000mg ασβεστίου ημερησίως.
  • Γυναίκες άνω των 50 ετών και άνδρες άνω των 70 ετών χρειάζονται τουλάχιστον 1200mg ασβεστίου ημερησίως.

Το ασβέστιο σε συνδυασμό με άλλα θρεπτικά συστατικά όπως η βιταμίνη D, η βιταμίνη Κ, το κάλιο,  το φθόριο και το μαγνήσιο συμβάλλουν στην αύξηση της πυκνότητας των οστών και στην εναπόθεση του ασβεστίου στα οστά.

Διατροφή VS Συμπληρώματα Διατροφής

Τα συμπληρώματα διατροφής δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα οφέλη της διατροφής. Εάν δεν μπορείτε να καταναλώσετε γάλα εξαιτίας της δυσανεξίας στη λακτόζη δοκιμάστε γάλα χωρίς λακτόζη και τροφές εμπλουτισμένες με ασβέστιο. Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας για τη λήψη συμπληρωμάτων ασβεστίου με βιταμίνη D, ειδικά σε γυναίκες κατά την περίοδο της εμμηνόπαυσης ή μετεμμηνοπαυσιακής περιόδου. Ο διαιτολόγος διατροφολόγος θα σας βοηθήσει να επιλέξετε το κατάλληλο συμπλήρωμα για τη βέλτιστη υγεία των οστών σας.

Στέλιος Ι. Κολυβίρας – Τζιβανιώτης
Διαιτολόγος Διατροφολόγος MMedSci
Μετεκπαιδευθείς στην Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών