Ο καρκίνος του προστάτη είναι η πιο συχνή μορφή καρκίνου στους άντρες και η δεύτερη πιο συχνή αιτία θανάτου από καρκίνο, παρά το γεγονός ότι δεν μπορεί να προληφθεί εντούτοις με τα κατάλληλα μέτρα υπάρχει η δυνατότητα να  μειωθεί ο  κίνδυνος εμφάνισης της νόσου ή να επιβραδυνθεί η πιθανότητα εξέλιξης της. Σύμφωνα με μελέτες το λυκοπένιο, η βιταμίνη Ε και το σελήνιο συμβάλουν στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του προστάτη, ωστόσο προκύπτουν κάποια ερωτήματα, η συμπληρωματική πρόσληψη μπορεί να είναι ωφέλιμη; Μπορεί η κατανάλωση συγκεκριμένων τροφίμων να βοηθήσει;

Οι επιστήμονες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι άντρες θα πρέπει να λαμβάνουν την συνιστώμενη ποσότητα σεληνίου και λυκοπένιου από τη διατροφή και όχι από συμπληρώματα. Οι συγκεκριμένες ουσίες λοιπόν δεν συμβάλλουν μόνο στην μείωση εμφάνισης του καρκίνου αλλά και στη διατήρηση της καλής υγείας καθώς αποτελούν την καλύτερη άμυνα ενάντια σε όλους τους τύπους καρκίνου.

Τα σημαντικότερα βήματα που μπορείτε να κάνετε για να διατηρήσετε υγιή τον προστάτη αλλά και την υγεία σας γενικότερα είναι τα ακόλουθα:

  • Διατηρήστε ένα υγιές βάρος. Η παχυσαρκία και συγκεκριμένα (κοιλιακή παχυσαρκία) που είναι πιο συχνή στους άντρες συνδέεται άμεσα με τα υψηλά επίπεδα εμφάνισης καρκίνου του προστάτη.
  • Προσπαθήστε να εντάξετε στο διαιτολόγιο σας 2½ φλιτζάνια λαχανικών και 2 φλιτζάνια φρούτων ημερησίως. Επιλέξτε σκουρόχρωμα φρούτα και λαχανικά όπως το σπανάκι, τα μούρα και τις πορτοκαλί πιπεριές, τα οποία έχουν υψηλότερα επίπεδα καροτενοειδών και άλλων θρεπτικών συστατικών.
  • Αντικαταστήστε τα κορεσμένα και τρανς λιπαρά με «καλά λιπαρά» όπως το ελαιόλαδο, το αβοκάντο και τα ψάρια.
  • Σύμφωνα με έρευνες οι άντρες που είχαν καρκίνο του προστάτη και παράλληλα είχαν τακτική σωματική άσκηση παρουσίασαν 61% μείωση του κινδύνου θνησιμότητας από τη νόσο. Συστηματική σωματική άσκηση θεωρείται πάνω από 3 ώρες την εβδομάδα, ωστόσο σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για ουσιαστικά οφέλη στη  υγεία συστήνει ότι οι ενήλικες πρέπει να έχουν τακτική άσκηση  30’ λεπτών τουλάχιστον πέντε φορές την εβδομάδα.

Συνοψίζοντας διαπιστώνουμε πως ο τρόπος ζωής του άντρα και οι συνήθειες που έχει υιοθετήσει μπορεί να μειώσουν ή να αυξήσουν τις πιθανότητες εκδήλωσης της συγκεκριμένης μορφής καρκίνου.

Στέλιος Ι. Κολυβίρας – Τζιβανιώτης
Διαιτολόγος Διατροφολόγος MMedSci
Μετεκπαιδευθείς στην Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών