Έχετε ποτέ έντονο αίσθημα επιθυμίας για ένα γλυκό ή αλμυρό έδεσμα το οποίο όμως θα σας «εκτροχιάσει» από το πρόγραμμα διατροφής που ακολουθείτε; Τα καλά νέα είναι πως με κάποιες απλές αλλαγές  στις διατροφικές και μαγειρικές σας συνήθειες μπορείτε να τρέφεστε σωστά  περιλαμβάνοντας και  αυτές τις περιστασιακές παρασπονδίες.

Ξεκινήστε να διαμορφώνετε ένα υγιεινό και ισορροπημένο πιάτο επιλέγοντας φρούτα και λαχανικά, προϊόντα ολικής αλέσεως, άπαχα κρέατα και γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά,τρόφιμα που περιέχουν θρεπτικά συστατικά απαραίτητα για τον ανθρώπινο οργανισμό χωρίς πρόσθετα σάκχαρα και στέρεα λιπαρά. Επιπλέον μπορείτε να μειώσετε τον κίνδυνο υψηλής πίεσης, καρδιαγγειακών νοσημάτων και εγκεφαλικού καταναλώνοντας λιγότερο νάτριο.

Καταναλώστε λιγότερα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε στέρεα λιπαρά

  • Προτιμήστε απαχα κρέατα όπως μοχαρίσιο κιμά, γαλοπούλα, κοτόπουλο και περιορίστε την κατανάλωση επεξεργασμένων κρεάτων όπως τα λουκάνικα και τα αλλαντικά.
  • Αντί για τηγάνισμα προτιμήστε ψήσιμο στο γκριλ ή στον ατμό.
  • Αντικαταστήστε τα μερικώς υδρογονωμένα έλαια και βούτυρα με ελαιόλαδο.
  • Επιλέξτε γάλα, γιαούρτι και τυρί με χαμηλά λιπαρά.

Επιλέξτε τρόφιμα και ροφήματα χωρίς πρόσθετα σάκχαρα

  • Αυξήστε την κατανάλωση νερού και ροφημάτων, είναι σημαντικό να καταναλώνετε άφθονη ποσότητα νερού καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, επιλέξτε γάλα με χαμηλά λιπαρά και φυσικούς χυμούς.
  • Δώστε γεύση στο νερό σας χρησιμοποιώντας  λεμόνι, λάιμ ή αγγούρι, νερό μαστίχας ή σόδα.
  • Για επιδόρπιο προτιμήστε φρέσκα φρούτα αντί για αρτοσκευάσματα και γλυκά.
  • Αγοράστε τρόφιμα χωρίς προσθήκη ζάχαρης όπως δημητριακά πρωϊνού ολικής αλέσεως.

Περιορίστε το Νάτριο

  • Αντικαταστήστε το αλάτι με βότανα και μπαχαρικά.
  • Μην προσθέτετε αλάτι όταν μαγειρεύετε ζυμαρικά, ρύζι και λαχανικα.
  • Διαβάστε την διατροφική ετικέτα για να συγκρίνετε το περιεχόμενο του νάτριου  σε προσυσκευασμένα τρόφιμα, κατεψυγμένα γεύματα και κονσερβοποιημένα λαχανικά.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με υγιεινές αλλαγές στις διατροφικές σας συνήθειες που μπορείτε να κάνετε τροποποιώντας το διαιτητικό σας πλάνο, απευθυνθείτε σε έναν διαιτολόγο διατροφολόγο.

Στέλιος Ι. Κολυβίρας – Τζιβανιώτης
Διαιτολόγος Διατροφολόγος MMedSci
Μετεκπαιδευθείς στην Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών