Λαμβάνετε άραγε τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για την καλή υγεία των ματιών σας; Οι σωστές διατροφικές επιλογές είναι ικανές να μειώσουν την εμφάνισης διαταραχών όρασης όπως καταρράκτη, εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας, γλαύκωμα και άλλες οφθαλμολογικές παθήσεις.

  • Η λαχανίδα (kale) αυτό το πράσινο φυλλώδες λαχανικό, είναι πλούσια  πηγή λουτεΐνης και ζεαξανθίνης που σχετίζονται με την βιταμίνη Α και το βήτα καροτένιο, θεωρείται ότι προστατεύει τα μάτια από τις βλαβερές ακτίνες του ήλιου ενώ μειώνει τον κίνδυνο της εμφάνισης καταρράκτη και εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας. Άλλες καλές πηγές αυτών των θρεπτικών συστατικών αποτελούν τo σπανάκι, το μπρόκολο, τα φασόλια, το ακτινίδιο, τα κόκκινα σταφύλια, η κίτρινη κολoκύθα, τα πορτοκάλια,το καλαμπόκι, το μάνγκο και το πεπόνι. Το σώμα χρειάζεται λίπος για να απορροφήσει λουτεΐνη και ζεαξανθίνη γι’αυτό το λόγο πρέπει να συνοδεύονται με καλά λιπαρά όπως το ελαιόλαδο. Η λαχανίδα (kale) περιέχει επίσης βιταμίνη C, βήτα καροτένιο και άλλα θρεπτικά συστατικά που ωφελούν την όραση.
  • Υιοθετήστε στη διατροδή σας φρούτα και λαχανικά  με πορτοκαλί χρώμα καθώς αποτελεί καλή πηγή της βήτα καροτίνης. Το σώμα μετατρέπει το βήτα καροτένιο σε βιταμίνη Α, ένα θρεπτικό συστατικό που βοηθάει στη πρόληψη της ξηροφθαλμίας και της νυκταλωπίας (να βλέπεις μέσα στο σκοτάδι). Το βήτα καροτένιο και η βιταμίνη Α βοηθούν επίσης στη μείωση του κίνδυνου για την εμφάνιση μολύνσεων στα μάτια. Εμπλουτίστε τη διατροφή σας με τρόφιμα πλούσια σε βήτα καροτένιο όπως γλυκοπατάτες και καρότα. Το συκώτι το γάλα και τα αβγά είναι άλλες σημαντικές πηγές βιταμίνης Α.
  • Οι φράουλες είναι επίσης ευεργετικές για την όραση καθώς περιέχουν βιταμίνη C που είναι άκρως αντιοξειδωτική και βοηθά στη μείωση κινδύνου αύξησης του καταρράκτη. Είναι σημαντικό να εμπλουτίζετε τη διατροφή σας με τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C όπως είναι οι πιπεριές, το μπρόκολο και τα εσπεριδοειδή (πορτοκάλι και γκρέιπφρουτ).
  • Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι ευεργετικά στη θεραπεία της ξηροφθαλμίας, λαμβάνοντας «καλά» λιπαρά σε καθημερινή βάση όπως σολωμό, σαρδέλα,σκουμπρί( 2 με 3 φορές την εβδομάδα), καρύδια, λιναρόσπορο και σπόρους τσία μπορούμε να συμβάλλουμε σημαντικά στην ανακούφιση της πάθησης.
  • Το πράσινο τσάι περιέχει κάποια συστατικά που λέγονται κατεχίνες και χαρακτηρίζονται για τις αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές του ιδιότητες. Άλλες πηγές κατεχινών είναι το κόκκινο κρασί, η σοκολάτα, τα μούρα, τα μήλα καθώς και το μαύρο τσάι αλλά σε μικρότερη ποσότητα σε σύγκριση με το πράσινο τσάι.

Η αίσθηση της όρασης αποτελεί μία από τις βασικότερες αισθήσεις και η διατροφή είναι πολύτιμος σύμμαχος στη διατήρησης της καλής υγείας και κατ’ επέκταση της όρασης.

Στέλιος Ι. Κολυβίρας – Τζιβανιώτης
Διαιτολόγος Διατροφολόγος MMedSci
Μετεκπαιδευθείς στην Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών